Az elmúlt években egyre sürgetőbbé vált az állampolgári részvétel lehetőségének megteremtése, mivel a szélessávú internetelérések megteremtették a szükséges technikai hátteret hozzá. Válaszul a kormány számos közigazgatási szolgáltatást tett elérhetővé egy egységes rendszer keretében. Ennek kapuja a magyarorszag.hu, ahol nemcsak ügyeket intézhetnek az állampolgárok, de utánajárhatnak hazánk törvényeinek, és akár kérdéseket is feltehetnek különféle szakértőknek.
 

Regisztráció

Az ügyintézéshez először egy okmányirodában kell regisztrálni magunkat. Lehetséges, sőt érdemes előre időpontot foglalni interneten a legközelebbi okmányirodában, így az ügyintézés – a várakozás nélkül – csak néhány percet fog igényelni. Ha megkapjuk azonosítónkat máris használatba vehetjük a magyarország.hu-t (az azonosítás és ellenőrzés az Ügyfélkapú nevű rendszer dolga). Bárhol, bármikor, akár éjszaka is – amikor nekünk megfelel. Az elektronikus ügyintézésnél nincs nyitvatartás, nincs fáradt vagy türelmetlen ügyintéző, nincs sorbaállás, se diszkrimináció vagy vesztegetés.

Ügyintézés a magyarorszag.hu-n

Az interneten intézhető ügyek köre folyamatosan bővül (és részben egyszerűsödik), a lehetőségekről érdemes a magyarorszag.hu oldalon tájékozódni. Az adóbevallástól a „gépjármű”-n át a TAJ-kártyáig igen széles az elintézhető vagy elindítható ügyek spektruma. Intézhető esetében a karosszékből indítható és intézhető a teljes ügy, míg elindítható esetében a dokumentumok beadásával elindítható egy-egy eljárás, de személyesen is jelen kell lenni valamelyik szakaszában. Még ebben az esetben is jóval gyorsabb a hagyományosnál az ügyintézés (nem kell a kitöltendő papírért is elmenni, nem kell azért odamenni, hogy leadjuk stb).
 

Azonnali segítség

Ha mégis elakadna az ügyek útvesztőjében, külön tájékoztató központhoz fordulhat segítségért a 189-es telefonszámon a nap 24 órájában. (Részletek: www.ugyfelvonal.hu)

Ügyfélkapu

Az eKormányzati feladatok ellátásának és működésének alapja a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer (központi rendszer, KR): együttesen magában foglalja

 

szelessav_e_kozigazg.gif

Az Ügyfélkapu alapvető célja az egyablakos ügyintézés.

Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel. Az Ügyfélkapu a Kormányzati Portálon található. Az Ügyfélkapu Felhasználói névvel (azonosítóval) és jelszóval oldja meg az authentikációt (azonosítást). Ennek előnye, hogy egy helyen elérhető (bármikor, bárhonnan), az ügyfélnek nem kell magával vinni semmit, csak a jelszavára emlékezni.

Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG)

Az EKG egy olyan számítógép hálózat, amelynek feladata, hogy a kormányzati és közigazgatási adatbázisokat, informatikai rendszereket összekapcsolja, valamint a különböző szolgáltatások elérhetőségét biztosítsa. A hálózat olyan infrastrukturális elem, melynek kiemelt jelentősége abban van, hogy távolról is elérhetővé teszi a különféle átfogó alkalmazásokat, számítógépes külső és belső adatszolgáltatásokat, kommunikációs elemeket, amelyek ennek révén egységes egészként funkcionálnak.
Az EKG hálózata - Magyarország Unióhoz való csatlakozásával egyidejűleg - csatlakozott az EU TESTA hálózatához.


Kormányzati Portál (www.magyarorszag.hu)

A Kormányzati Portál jelenleg olyan egységes kommunikációs felület, amelynek segítségével a kormányzat egyszerűen és gyorsan képes kormányzati, államigazgatási információkat eljuttatni az állampolgárokhoz. Az állampolgárok életét nagymértékben megkönnyíti, ha megfelelő tájékoztatást kapnak arról, hogy az egyes élethelyzetekben miként kell eljárniuk, hogyan intézhetik el ügyeiket. A szolgáltatások szempontjából legfontosabbnak ítélt 46 kormányzati honlapról közvetlenül generál és összegez tartalmakat.


A legfontosabb e-szolgáltatások a Kormányzati Portálon

 

Kormányzati Ügyfél-tájékoztató Központ (KÜK)

Feladata az állampolgárok, vállalkozások és egyéb szervezetek teljes körű és szakszerű tájékoztatása, útbaigazítása a közigazgatással kapcsolatos ügyeik gyors és hatékony intézése érdekében a Kormányzati Portállal és az Ügyfélkapuval együttműködve. A KÜK internetes megjelenése a www.ugyfelvonal.hu


Szélessávon

Az elektronikus ügyintézés egyre szélesedő szolgáltatás-kínálatának köszönhetően rengeteg időt és energiát takaríthatunk meg hivatalos ügyintézéseink során. Az e-ügyintézés legnagyobb áldása, hogy megszabadulhatunk a gyakran órákig tartó várakozás és a sorban állás nyűgétől, illetve bárhonnan, bármikor bonyolíthatjuk, amennyiben adott egy interneteléréssel rendelkező számítógép. Az igazán sima e-ügyintézést a szélessávú hozzáférés garantálja, hiszen a kívánt adatokat, dokumentumokat villámgyorsan fel- vagy letölthetjük, a folyamatos online kapcsolat révén egyszerre vagy egymás után akár több ügyet is bonyolíthatunk. Sőt attól sem kell tartanunk, hogy a kapcsolat lassúsága vagy bontása miatt az adatok elvesznek, és így a folyamatot elölről kéne kezdenünk.


Internetes okmányiroda

Az internetes okmányiroda legfőbb előnye, hogy segítségével anélkül állhatunk be a sor elejére, hogy ezzel más ügyfelek haragját kihívnánk magunk ellen. A Magyarország.hu weboldalon keresztül elérhető virtuális okmányirodában ugyanis előre egyeztethetünk időpontot, és ezáltal rengeteg időt takaríthatunk meg magunk számára.egyeztethetünk időpontot, és ezáltal rengeteg időt takaríthatunk meg magunk számára. 2006 év végéig már az összes okmányiroda csatlakozott szolgáltatásaival.

Jelenleg ezt a szolgáltatást háromféle módon lehet igénybe venni:


87-féle ügytípusnál indítható okmányirodai ügy, 47 ügytípusnál az interneten keresztül részben vagy egészben el is intézhető az ügy.
Ebből hat szolgáltatás intézhető teljesen interneten keresztül:

  1. A személyiadat-és lakcímnyilvántartásban fennálló adatszolgáltatási tilalom visszavonása
  2. Adatszolgáltatás letiltása a személyiadat-és lakcímnyilvántartásból
  3. Hatósági bizonyítvány igénylése egyéni vállalkozói igazolványról
  4. Lakcímigazolvány pótlása elvesztés, megsemmisülés esetén
  5. Parkolási igazolvány pótlása
  6. Vezetői engedély pótlása



Milyen szolgáltatást nyújt számunkra az internetes okmányiroda?

Ügyindítást: Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkező felhasználók vehetik igénybe. Az ideiglenes regisztrációval rendelkező ügyfelek az internetes okmányirodában egy ügy előkészítésére jogosultak. Az ügyindítás alatt az űrlap elektronikus kitöltése után választhatunk okmányirodát és a választott okmányiroda naptárjában időpontot.
Időpontfoglalást: Nem kell sorban állnunk és sorszámot se húznunk. Az időpontfoglaláskor kapott tájékoztatás és az erről kapott e-mail is tartalmazza, hogy mely időpontban, mely ablaknál, melyik ügyintéző fogja az én ügyemet soron kívül elintézni.

 

Az adóbevallás lépései


A technikai feltételek megteremtése

Az elektronikus adóbevallás nem igényel sem különleges teljesítményű számítógépet, sem nagy sebességű internet kapcsolatot, sem komoly informatikai ismereteket. Fontos szempont az alkalmazni kívánt operációs rendszer kiválasztásakor, hogy kerüljük a gyártó által nem támogatott verziók használatát, mert sohasem lehetünk biztosak az alkalmazásaink hibamentes működésében. Azon könyvelő cégek esetén, akik nagy mennyiségű adóbevallás beküldését végzik, célszerű minél nagyobb sávszélességű kapcsolatot használni.


Adóhatósági regisztráció

Az Ügyfélkaput létrehozó regisztrációnk után el kell végezni az adóhatósági regisztrációnkat. Az adóhatósági regisztrációra azért van szükség, mert az Ügyfélkapu minket, mint magánszemélyeket kezel, nem ismert számára, hogy mely vállalkozások, gazdasági társaságok bevallásait küldhetjük be. Az adóhatósági regisztráció hivatott megteremteni a kapcsolatot a magánszemély és az általa képviselt adózók között. Attól függően, hogy a képviselt adózó kötelezett-e járulékbevallásra, vagy sem más-más nyomtatvánnyal kell a regisztrációt végrehajtani. A járulékbevallásra kötelezett adózóknak megbízás és képviselet esetén az alábbi adatlapokat kell használniuk az adóhatósági regisztráció végrehajtása érdekében:

07T180: Adóhatósági bejelentés és regisztrációs adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz, az Art. 31. § (2) bekezdése szerinti bevallás benyújtására kötelezett adózó (törvényes képviselője), illetve meghatalmazottja, megbízottja részére. (Kizárólag kinyomtatva és aláírva adható be)
07T181: Adóhatósági regisztrációs adatlap az Art. 31. § (2) bekezdés szerinti bevallás benyújtására nem kötelezett, a választása szerint az Art. 175. § (13) bekezdése alapján bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét elektronikus úton teljesítő adózó részére. (Kizárólag kinyomtatva és aláírva adható be)
07T182: Az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz adott állandó meghatalmazás visszavonásának, illetve az elektronikus adóbevallásra és adatszolgáltatásra jogosító törvényes képviseleti jogviszony megszűnésének bejelentéséhez. (Kizárólag kinyomtatva és aláírva adható be)
07T183: Változásbejelentő-lap a képviselő részére az állami adóhatósághoz '180 vagy '181 számú adatlapon már bejelentett, a bevallások, adatszolgáltatások és bejelentések elektronikus úton történő benyújtására, illetve a folyószámla kivonat elektronikus úton történő lekérdezésére vonatkozó jogosultságokban bekövetkezett változások bejelentéséhez. (Ez az egy elektronikusan is benyújtható az általános dokumentumfeltöltő oldalon, ahol a bevallásokat is feladjuk elektronikusan).
Az ABEV-ben kitölthető adatlapokat a www.apeh.hu portálról lehet letölteni. A kitöltött adatlapot postai úton, vagy az APEH Ügyfélszolgálatain kell benyújtani, mely jogosultságokat 5 munkanap alatt rögzítenek. Az adatlappal kapcsolatos részletes információk a nyomtatvány kitöltési útmutatójában találhatóak meg.


Az ABEV nyomtatványkitöltő program

Az APEH elektronikus nyomtatványainak kezelését az ún. ABEV program végzi. Ennek letöltése szükséges ahhoz, hogy azután a listán felkínált bármelyik tényleges bevallást használni tudjuk. Az ABEV program aktuális verzióját a www.apeh.hu internetes portálról tölthetjük le. Amennyiben korábban már használtunk ABEV-et, akkor célszerű a programunkat frissíteni, hogy a legutolsó változat fusson majd a számítógépünkön.

Az ABEV használata elektronikus bevalláskor

Az ABEV-ben a nyomtatványok kitöltése ugyanúgy történik elektronikus bevallás esetén is, mint amikor papíron adtuk be bevallást. Lényeges változás a kitöltési folyamat végén történik, mivel a korábbi nyomtatás helyett az elektronikus beküldés következik. Nyomtatvány kitöltés, és Ügyfélkapu belépés után a Kormányzati Portálon tehetünk eleget adóbevallási kötelezettségünknek.